De feiten op een rijtje: Mar-i-cel is een houten
vijfsterren gentlemancruiser uit 1932
van 13,41m lang, 2,74m breed en 0,91m diep.

Mar-I-Cel

Gasten
Voor een optimaal comfort bieden wij
plaats aan maximaal 8 gasten

Bemanning
Kapitein Christophe en Julien
Expert in hospitality Marteyn
Sailing Cateraar Didier

Faciliteiten
Achterdek als salon
2 Toiletten met porseleinen lavabo
2 keukentjes
Uitruimte

Kracht
2 Yanmar-motoren

Art Deco Bouwstijl

De vormgeving was voor die tijd traditioneel: een scherp voorschip met een strak dek, een imposant stuurhuis, en een doorlopende opbouw met een kleine signaalmast.

De centrale cabine dient als dagverblijf, slaapruimte en toilet zit onder het voordek. In de relatief ruime achterkuip kan men rustig, ver van het motorgeronk zitten en van een G&T sippen. Achteraan zit een gebombeerde spiegel waarop de nationaliteitsvlag aan een houten stok wappert.

Het schip bulkt van de specifieke details zoals de afgeronde raampartijen, het glimmend vernist massief hout, de koperen sloten, patrijspoorten enz.

Gentlemanscruiser

Mar-I-Cel is en typisch voorbeeld van een “gentlemanscruiser ” een luxe motorjacht gebruikt voor rivier- en korte zeetrips.
De Mar-i-Cel is gebouwd als een bakdekkruiser in hout. Bij de bouw werd gebruik gemaakt van eik, olm, pitch pine en mahoniehout. De kiel werd vervangen door twee balken, die werden samengeklemd met een stalen profiel. Het dek in dennenhout werd in de jaren 1960 vervangen door teak.

Bij de recente restauratie bleek dat de huidbeplanking in goede staat verkeert. Enkele spanten en wrangen moesten worden vervangen.

Motoren

Het schip heeft twee schroeven die ieder door een eigen motor worden aangedreven. De originele motoren waren BMC Commodores van elk 30 pk. In 1968 werden ze vervangen door Mercedes-Benzmotoren. Die motoren werden op hun beurt bij de laatste restauratie vervangen door twee motoren van Yanmar. Er werd bij de restauratie een boegschroef toegevoegd.

Interieur

Het interieur is volledig gerestaureerd. De indeling van het schip is typisch voor bakdekkruisers met vooraan het schip een keuken en een ruimte met twee kooien.

Vervolgens volgt de stuurstand bovenop de motoren. Daarop volgt verder naar achter de zitplaats. Achteraan het schip ligt een open kuip.

In de pers

mar-i-cel
mar-i-cel
mar-i-cel
mar-i-cel
mar-i-cel
mar-i-cel