De rijke levensloop bezorgt u
het sentiment dat u zichzelf
in een droom bevindt

Bouwjaar 1932

De Mar-i-Cel werd in 1932 gebouwd door de werf J.W. Brooke in Lowestoft (GB). J.W. Brooke & co had een sterke reputatie op vlak van dienstschepen voor diverse marines en overheidsdiensten over de hele wereld.

Volgens de overlevering zou het schip besteld zijn in 1930 door de Portugese regering als patrouilleboot voor op de Amazonerivier.
Helemaal klaar was hij in 1932.

Wereldoorlog 2 in Duinkerke

Van 26 mei tot 4 juni 1940 nam Mar-I-Cel, in opdracht van H.M.Royal Navy, deel aan “Operation Dynamo” om de Britse troepen te evacueren uit Duinkerke die door de Nazi’s omsingeld werden.

Meer dan 900 schepen zouden 338.226 Britse en Franse militairen hebben gered. Grotere schepen en pontons werden door de Lufftwaffe bestookt. Boten met een
lage diepgang, zoals Mar-I-Cel, konden militairen op het strand oppikken.
Mede dankzij de redding van dit grote aantal militairen werd de landing in Normandië daarna een succes.

Mythische naam

De naam Mar-I-Cel is een Catalaanse uitdrukking en betekent Zee en Hemel. Naar alle waarschijnlijkheid is dit geïnspireerd op een Barcelonees populair drama uit 1888.

Het verhaal gaat over de onmogelijke liefde tussen een Muzulmaanse prins en een Christelijk meisje.
Als ze samen de zee in worden gegooid zijn ze voor eeuwig samen, tussen Mar-I-Cel.

Pleziervaart

Daarna zou het schip eigendom zijn geworden van de firma Marconi, die het gebruikte om over de hele wereld elektronische navigatieapparatuur te demonstreren. Nadien zou een nieuwe eigenaar het schip gebruikt hebben als toerboot om met professionele contacten rond te varen.

Mar-I-Cel is en typisch voorbeeld van een “gentlemanscruiser”
een luxe motorjacht
gebruikt voor rivier- en korte zeetrips.

De wedergeboorte

Toen de Mar-I-Cel in Antwerpen terecht kwam, leek de levensduur van deze klassieke parel ten einde te lopen. Gelukkig verloor Jean Jacques Westerlund, een zakenman die groot werd in de Maritieme sector, zijn hart toen hij Mar-I-Cel zag liggen op een terminal in Antwerpen.

Meneer Westerlund kocht Mar-I-Cel en besloot te gaan varen. Na enige tijd doken er echter allerlei problemen op. Om een lange toekomst voor Mar-I-Cel te waarborgen, besloot hij zijn ruwe diamant volledig te strippen en terug volledig op te bouwen.

Omdat Meneer Westerlund een waarheidsgetrouwe renovatie wou van het originele stuk, huurde hij kunstenaar, ebenist Jan van Herk in. De restauratie vond plaats in het restauratie atelier van de Koninklijke Antwerpse Watersportvereniging SRNA, waarvan Meneer Westerlund ook 2 jaar voorzitter was.

Meneer en Mevrouw Westerlund vonden dat ze hun juweeltje niet zomaar konden wegsteken als een schilderij in een kluis en besloten dit drijvend kunstwerk open te stellen voor het publiek.

Het zou een totaalbeleving worden waar je tijdens een vaart kunt genieten van een topkeuken met zicht op de pracht van de Vlaamse waterwegen.
Het meeste van zijn tijd brengt Mar-I-Cel door in de buurt van de Antwerpse Schelde.
Maar af en toe geniet hij van een nostalgische trip die hem naar verdere oorden brengt.

 

 

 

Tijdslijn

1932
De Mar-i-cel is helemaal afgewerkt na 2 jaren.

1936
Clayton R.Talbot – Chorley Hall bridgeworth Shropshire

1937
Robinson C.& Read H.C.

W.O. II
dienst als patrouille boot in opdracht van H.M. Royal navy

1947
J.H.Fussel & J.P.Hutton

1955
R.Scannel

1961
A.E. Melville

1973
F.j.Chivers – Abey spring Cottage Beaulieu Brockenhurst Hants

1955
R.Scannel

1961
A.E. Melville

1973
F.j.Chivers – Abey spring Cottage Beaulieu Brockenhurst Hants

1961
A.E. Melville

1999
in het bezit van Jean Jacques Westerlund

2010
Renovatie uitgevoerd in de SRNA watersportclub
door ebenist Jan van Herck

2017
Opengesteld voor het publiek

mar-i-cel
mar-i-cel
mar-i-cel